18 آبان 1393 - 10:54 شناسه خبر: 950 نسخه چاپی

طی 11 سال اخیر

فقط 2 شرکت جایزه برنز کیفیت را دریافت کرده‌اند

فقط 2 شرکت جایزه برنز کیفیت را دریافت کرده‌اند طی 11 سال اخیر
 دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران گفت: جایزه ملی کیفیت به رتبه بالای 700 داده می شود و تاکنون نیز هیچ کدام از بنگاه ها نتوانسته‌اند ...

 دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران گفت: جایزه ملی کیفیت به رتبه بالای 700 داده می شود و تاکنون نیز هیچ کدام از بنگاه ها نتوانسته‌اند جایزه طلایی را کسب کنند و تنها در دو مورد جایزه برنزی که باید بنگاه واجد رتبه 500 باشد، کسب شده است.

به گزارش پایگاه خبری كانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران، فرشید شکرخدایی امروز - یکشنبه - در مراسم روز ملی کیفیت، بی‌توجهی به مفهوم مدیریت کیفیت، عدم توسعه استانداردهای خدمات، ناتوانی در مدیریت منابع جدید مانند تکنولوژی دانش، ناتوانی در تجزیه و تحلیل اطلاعات و یادگیری نتایج و عدم توسعه مفهوم کیفیت در خصوص کشاورزی، دامپروری، صنعت ساختمان سازی و ... را می‌توان مهمترین چالش‌های کیفیت در ایران عنوان کرد.

وی با بیان این‌که مفهوم ارزیابی ملی کیفیت یک نام جدید و به معنای اهمیت مدیریت کیفیت است، اظهار کرد: این ارزیابی‌ها به منظور اهدای جایزه صورت نمی‌گیرد و هدف از این ارزیابی تعیین نقاط قوت بنگاه‌ها و سازمان‌ها است.

دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران مهمترین عامل در ارزیابی کیفیت را توجه به مدیریت بنگاه‌ها و سازمان‌ها دانست و گفت: هدف از ارزیابی ملی کیفیت، رسیدن به یک موفقیت پایدار است که وجود سیستم مدیریت کیفیت و استانداردهای محصول پیش نیاز این امر است.

شکرخدایی با بیان این‌که در جایزه ملی کیفیت ایران بازده زمانی دراز مدتی در نظر گرفته می‌شود، افزود: این ارزیابی در یک بازده زمانی چهار ساله است و علاوه بر آن به برنامه‌های آتی بنگاه ها و موسسات نیز توجه می‌شود.

دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران ادامه داد: به طور کلی ارزیابی ملی کیفیت در تمام ابعاد کیفیت به صورت جامع صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که مدل ارزیابی براساس منطق رادار است، گفت:‌ قبل از بررسی مدل جایزه کیفیت در نظر گرفته شده باید به مدل رادار توجه شود.

شکرخدایی در توضیح این مدل اظهار کرد:‌ در این مدل به سه روش سوال‌هایی در زمینه کیفیت، برنامه ریزی‌های انجام شده و اثربخشی و کارآیی پرسیده می‌شود که در بسیاری از موارد جواب‌های قانع کننده ای از سوی شرکت کنندگان نیز دریافت نمی شود.

وی با بیان این‌که در بسیاری از موارد بنگاه‌ها نتوانسته‌اند امتیاز قابل توجهی را کسب کنند، گفت: مدل جایزه ملی کیفیت ایران مدل جامعی است و ما نتایجی را معتبر می دانیم که حاصل توانمندسازی خود بنگاه باشد؛ به طوری که اگر شرایط تحریم و عوامل غیر قابل کنترل بر بنگاه تاثیر بگذارد در ارزیابی مدل کیفیت کاهش و افزایش تولید و فروش تاثیری ندارد و امتیازی درج نمی‌شود.

 

منبع: ایسنا